Muž jménem Ove

Miluji nerudné seniory!!

Po dvou stránkách jsem hýkala nahlas v autobuse a musím vám říci „Je.To.Dobrýýý!“ Opravdu jsem poprskala zátylek spolucestujícího, který seděl přede mnou, za což jsem schytala popuzené zamračení důchodce jedoucího nejspíše do Kauflandu.)  Ove je tak úžasně vykreslená postava. Nikdy by mě nenapadlo, že vlastně důchodci mohou být i jiní než ti, kteří do nás píchají holemi v městské hromadné dopravě, strkají košíky v obchodě či nám nadávají z oken „Nelezte po tom trávníku!!“ No dobře, Ove je přesně takový. Ale zároveň není. Má svá trápení a chce si je vyřešit po svém. A pořád mu to někdo kazí.

Musím říci, nebo spíše napsat, že díky Ovemu se na důchodce koukám naprosto jinak. Co když taky jen řeší své bolístky, mají svá tajemství či protivnou zvířenu, co je nenechá ani v klidu odejít? Ove mi ukázal, že důchodci byli taky mladí, zamilovaní, krásní a žili bohatý život.  V knize je tolik krásné pravdy, tolik jednoduchosti žití.. Člověk je z Oveho smutný s úsměvem na tváři. Ano, měla jsem radost na konci románu, ale byla jsem zároveň smutná z toho, že Oveho plány dopadly jinak, než si sám plánoval.

Autor píše krásným jazykem a stylem, který chytne za srdce i za duši. Vše je krásně srozumitelné, jasně popsané a vyvaruje se zbytečnostem, které odvádějí pozornost od děje. V anotaci píší, že se nese v duchu Stoletého staříka. Troufnu si nesouhlasit. Každá kniha je psaná jinak, jinak zní, jinak se u ní člověk směje či reaguje. Za to srovnání s filmem Lepší už to nebude je přesnější. A zrovna jsem si uvědomila, že mi charakter hlavní postavy připomíná hrdinu z filmu Kuře na švestkách. Velice obdobné téma. Knihu doporučím všem, co mají rádi jednoduchý humor, nadsázku, melancholii. Myslím si, že je to výborný dárek pro jakoukoli věkovou skupinu. Pro rodiče, prarodiče..

ANOTACE

Román o lásce, pořádném nářadí a o tom, proč je důležité jezdit saabem.  Ovemu je padesát devět let. Řídí saab. Na pozici předsedy družstva vlastníků byl sice vystřídán už před pár lety — což on sám považuje za převrat —, ale to mu rozhodně nebrání ve vykonávání funkce strážce pořádku. Samozvaného strážce pořádku.  Když se do protějšího domku přistěhují noví sousedé a místo pozdravu se jim jen tak mimochodem podaří nacouvat do Oveho poštovní schránky, spustí se kolotoč nečekaných událostí — začíná příběh o překvapivém přátelství, toulavé kočce a prastarém umění řídit. A o tom, jak se změní životy lidí, kteří se s Ovem setkají.  Román Fredrika Backmana o starém vzteklounovi humorně ztvárňuje řadu situací, které jsou nám důvěrně známé. Je to kniha, jež má svůj vlastní svět, ale zároveň nám říká něco důležitého o nás i naší době. Příběh se nese ve stejném duchu jako román Jonase Jonassona Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel nebo film Lepší už to nebude s Jackem Nicholsonem.

Muž jménem Ove / En man som heter Ove

Autor: Fredrik Backman

Vydal: Host 2014

Počet stran: 333

Ean: 9788074910340

Zakládající a jediný člen přísně tajného a hranatého spolku Hranatých. Studnice nápadů, švadlenka, psavec, kraslíř a kreativec každým coulem.....Oo slunce naše hranaté :-) Poradím, pomůžu, ušiju. Zázraky ihned, nemožné do tří dnů - a prý je se mnou sranda!

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *