Hraničářův učeň 1: Rozvaliny Gorlanu

Ano, vím, že Hraničářův učeň není zrovna novinka a už nějakou dobu se na policích v knihkupectví dá sehnat díl 12, a navíc teď dokonce přibyl další díl se šťastným číslem 13 (i když s tou třináctkou to tak horké nebude, když se vlastně jedná o prequel. Snad si budu moct knihu brzy dovolit, abych ji nerecenzovala několik let po vydání). Já si zkrátka nemůžu pomoci.

S knihou Hraničářův učeň jsem se setkala už před několika roky a nedávno jsem první díl přečetla už potřetí. Moc si přeji napsat recenze na celou sérii a chtěla jsem si proto příběh připomenout. A první poznatek, který si nemohu nechat jen sama pro sebe? Stále mě překvapuje, jak dobře se Hraničářův učeň čte. A jsem přesvědčená, že to tak bude i při čtvrtém či pátém čtení.

Vlastním vydání v pevných deskách s krásnými ilustracemi na přední straně (autorem je Paolo Barbieri). Zrovna nedávno jsem omylem prošla kolem knihkupectví a koupila si třetí chybějící díl. Tak jsem zjistila, že HU vyšel nově i v podobě paperbacku. Osobně doporučuji spíše vydání v pevných deskách. Nehýří tolik barvami, které mě osobně trochu vadí. Kromě toho samozřejmě pevný obal je mnohem lepší prevence proti „oslím rohům“. A nutno podotknout, že obaly od knihy z Hranatého šitíčka se na nich mnohem lépe vyjímají.

Jedná se o dobrodružné fantasy, vhodné pro mládež. Z osobní zkušenosti vím, že si své fanoušky dokáže najít i mezi dětmi navštěvujícími čtvrtou třídu základní školy. Věřím ale, že i dospělým dokáže mnoho nabídnou, přestože tam netečou potoky krve a neupadávají hlavy po desítkách. Přesto se ale při čtení nudit určitě nebudete. Mládež si navíc může z četby odnést i nějaké ty poznatky do života. Jako třeba, že mluvit pravdu se vyplácí, nebo třeba, že pravé přátelství je to nejcennější, co můžeme získat.

John Flanagan vytvořil komplexní uvěřitelný svět. Není těžké uhádnout, kde se při tvorbě jednotlivých zemí a národů nechal inspirovat, ale to na kráse nijak neubírá. Ba právě naopak nám to hraničářův svět přibližuje. Všechno mi přijde známé a blízké. Navíc používá i odborných termínů, například pro středověké zbraně. Zvláštní je, že přesto jsem neměla nikdy pocit, že bych něčemu nerozuměla.

Hlavní postava, mladík Will, není žádný superhrdina, nepřekonatelný bojovník, ba dokonce by se snad ani nenašel nikdo, kdo by na začátku jeho dobrodružství vůbec věřil tomu, že z něj může vůbec něco být. Možná právě proto mi byl už od začátku tak moc milý. Obyčejný kluk s dobrým srdcem, který nemá na růžích ustláno, ale přesto se nevzdává a snaží se najít si cestu, po které by se mohl vydat.

Další postavou, o které se musím zmínit je Halt, Willův budoucí učitel a přítel. Halta, přestože není zrovna ukázkou společenského člověka, si nejde nezamilovat. Velmi brzy čtenář zjistí, že to, jak se zkušený hraničář tváří navenek, rozhodně nesvědčí o jeho skutečné povaze.

A vsadím boty, že Willova koníka Cuka si zamilujete hned při prvním setkání. Tak dokonalého a chytrého koníka bych si přála mít doma.

Nebudu popisovat, ani nastiňovat děj. To za mě udělá anotace. Pokud ale máte rádi středověk, dobrodružství, tak neváhejte a pusťte se do Hraničářova učně. Má všechno, co správné dobrodružné fantasy má mít. A k tomu navíc luk! Jo a taky Cuka!!

Anotace

První kniha fantasy série příběhů o Willovi a jeho přátelích z hradu Redmontu.
Will je na svůj věk malý, ale zato je hbitý a neobyčejně bystrý. Celý život snil o tom, že se stane slavným rytířem jako otec, kterého nikdy nepoznal, ale do bojové školy na hradě Redmontu ho pro malý vzrůst nepřijmou. Místo toho se dostane do učení k Haltovi, tajemnému hraničáři, jehož záhadnou schopnost neviditelně se pohybovat lidé přičítají černé magii. Will se postupně učí používat zbraně hraničáře: luk a šípy, šedozelenou pláštěnku a houževnatého malého ponyho. Ačkoli Will nemá meč ani velkého koně, po kterých tolik toužil, zjistí, že dobrý hraničář je pro království stejně důležitý jako slavný rytíř. A když se s Haltem vydá na nebezpečnou výpravu do pustiny, aby vystopoval děsivé tvory, kteří se chystají zabít krále, zjistí nakonec, že hraničářské zbraně nejsou tak špatné…

Autor: John Flanagan

Název: Hraničářův učeň 1 – Rozvaliny Gorlanu

Vydavatel: Egmont ČR s. r. o.