Farma

Daniel je přesvědčen, že jeho rodiče si po odchodu z Londýna užívají klidný důchod na odlehlé farmě v matčině rodném Švédsku. A pak mu jednoho dne zatelefonuje otec: „Volám kvůli matce. Není v pořádku. Fantazíruje, vidí hrozné, hrozné věci.“ Daniel si okamžitě zarezervuje letenku do Švédska, když má další hovor:“ Tvůj otec s tebou už určitě mluvil,“ozve se matčin hlas “ všechno, co ti ten člověk řekl, je lež. Počkej na mě na Heathrow.“ Daniel je zničehonic nucen rozhodnout se, komu věřit. Matčinu tvrzení o děsivém zločinu, o spiknutí, na němž se podílí i jeho otec? Otcovu přesvědčení o matčině duševní nemoci? Klíčem je příběh plný znepokojivých detailů a hlubokých tajemství z minulosti.

Recenze

Když jsem četla Smithovu první knihu, nevěřila jsem, že ji může ještě nějakým jiným tématem překonat. Mýlila jsem se. A jak!

Příběh je od prvních řádků brilantním vyprávěním matky, která zoufale hledá u svého syna porozumění, naději, že jí někdo uvěří. Její popis událostí jednoho léta ve Švédsku je neuvěřitelný, místy až moc.

„Hrozně moc záleží na tom, jestli mi budeš věřit, záleží na tom tolik, že ani není fér, abych ti takovou tíhu naložila. Budeš si klást otázku, jak může být Chris, laskavý a hodný člověk, tvůj vzorný otec, středem tak závažných obvinění…

První zhruba polovinu knihy jsem přemýšlela, jestli matka říká pravdu. Připadala mi lehce šílená, měla neuvěřitelný strach, ze své staré, kožené brašny vytahovala zvláštní věci, jako dětský, mléčný zub, nebo starou, rezavou plechovku, plnou popsaných listů. Ani Daniel nevěděl, co si myslet. Musel se rozhodnout. Uvěřit nebo neuvěřit. Rozhodl se špatně, ale nevedlo to ke katastrofickým následkům. Naopak. Rozhodl se odjet do Švédska a přijít záhadě na kloub. A všechno napravit. Staré křivdy a utrpení své matky změnit nemohl. Ale mohl jí dát to nejdůležitější – naději v sebe sama.

Je prostě skvělá! Z pěti hvězdiček bych dala šest! Tom Rob Smith opět posunul svou laťku o kousek výš.

„Už byla skoro půlnoc, když jsem došla k farmě. Na cestě stálo několik aut, mí nepřátelé na mě čekali. Na okamžik jsem zauvažovala o útěku, ale bylo to dětinské. Neměla jsem plán. Neměla jsem u sebe svou tašku a deník. Kdybych utekla, moji nepřátelé by toho jen využili k podpoře svých argumentů. Vstoupila jsem na svou farmu, čekala jsem výpad. Ale i přesto jsem nebyla vůbec připravená na to, co následovalo.“

Název: Farma

Autor: Tom Rob Smith

Rok vydání: 2016