Tiché dívky – Eric Rickstad

Je jich hned několik. Ztratily se a nikdo o nich nemá ani ponětí. V jejich rodinách panuje strach a hrůza. Jsou to přeci dívky, které potřebují ještě stále oporu svých rodin a ony o ni najednou přišly. Kam se poděly a z jakého důvodu? Otevřete tuto působivou knihu a najděte odpovědi na všechny své otázky. Věřte tomu, že je tam najdete, jen si budete muset počkat. Autor totiž dokázal vystavět příběh tak brilantním způsobem, že se opravdu vyřešení celého případu dozvíte až na úplném konci příběhu.

Oficiální anotace (zdroj: databazeknih.cz):

„Provokativní, ambiciózní a nezapomenutelný příběh si zamilují čtenáři Iana Rankina, Joa Nesbøho a Grega Ilese.

Frank Rath si myslel, že když odevzdal odznak detektiva, vraždami už se nebude muset zabývat. Stal se soukromým vyšetřovatelem a v zapadlém městečku v severním Vermontu sám vychovává dceru. Pak se ale u silnice najde opuštěné auto a zdá se, že nádherná mladá dívka, která ho vlastnila, zmizela beze stopy. Vyšetřování Rathovi odhalí ty nejtemnější stránky lidské duše. Mladé ženy s tajemstvím mizejí jedna za druhou, Ratha trápí jeho násilná a bolestná minulost a znovu zjišťuje, že zlo číhá všude, i v těch nejmenších, zdánlivě idylických městečkách — a nikdo není v bezpečí.“

Kniha vyšla v originálu (The Silent Girls) v roce 2014, u nás se o její vydání postaralo v roce 2016 nakladatelství Host. Pokud se vám recenze zalíbí a knihu si budete chtít pořídit, můžete tak učinit zde.

Kniha mě zaujala hned na první pohled. Zalíbila se mi již svou obálkou, jež na jednu stranu působí idylickým dojmem a na stranu druhou z ní jde trošku strach. V dolní části si můžeme povšimnout výjevu z normálního každodenního života na vesnici, jež je pokryta sněhem. Vše pak narušuje v horní části několik krvavých šrámů, které přibližují ráz celé knihy. Stejně jsou barevně laděny i informace o autorovi a název titulu. Jméno autora ladí s krvavými šrámy, protože je také laděno do červené barvy. Kontrastně pak působí název knihy, jenž je laděn do odstínů šedi. Když už jsme u názvu, tak si čtenář může dlouho klást otázky, jak to vůbec s názvem knihy je a co signalizuje. Odpověď je vcelku jednoduchá a již jsem ji naznačila v úvodním odstavci. V knize se ztratí několik dívek, které nejsou nikde k nalezení. Vyšetřovatelé musí přijít na to, proč a jak k zmizením došlo. Spojuje ztracené dívky něco? To uvidíte, až si knihu přečtete.

Příběh mě zaujal od samého počátku a nadšení mě nepustilo po celých 430 stran. Musím říci, že mě kniha nesmírně bavila. Vyhovoval mi styl, jakým byla sepsána. Všechna slova dokázala pohladit duši milovníka detektivek, k nimž se řadím. Autor dokázal velice zajímavým způsobem gradovat napětí. Rozuzlení zápletky se čtenář dozví až v samém konci knihy. Když už začínáte mít tušení, jak to celé dopadne a budete si myslet, že už máte případ vyřešení, autor vždy navodí novou situaci, v níž vrhne světlo úplně někam jinam. Tímto způsobem vás dovede až do úplného konce, kde vám řekne, jak se celá věc ve skutečnosti měla. Rozřešení případu je překvapující.

Co se týče kompoziční roviny, musím říci, že mě mile překvapilo, jak se zde prolínaly některé kompoziční vrstvy. Můžete zde zaznamenat jak chronologické (postupné) vyprávění děje, které se snoubí s četnými paralelami (vyprávění z úhlu pohledu několika postav, neorientuje se pouze na hlavního hrdinu) a s retrospektivními záznamy (co by to bylo za detektivku bez výslechů a nutnosti vracet se ve vyprávění neustále na začátek). Když se tyto vrstvy spojily, utvořily velice působivý celek, jenž rozhodně stojí za přečtení.

Po grafické a gramatické stránce jsem s knihou naprosto spokojená. Ač se v ní tu a tam objevil nějaký ten přepis, tak to nebylo nijak hrozné. Vyprávění bylo přímočaré, plynulé a výstižné. Vše vyplynulo tak, jak mělo a čtení mě opravdu bavilo. Líbily se mi charakteristiky postav, které jim autor vtisknul. Některé jejich osudy byly hodně smutné, jiné zase až nad očekávání veselé. Komplex použitých charakterů, prostředí pak dotváří charakter celého příběhu. Kniha mě opravdu moc oslovila a těším se, až si ji v budoucnu přečtu znovu. Zaslouží si to. Hodnotím ji krásnými 100 % a vřelými doporučeními všem milovníkům detektivních příběhů.

Velké díky za poskytnutí recenzního výtisku patří knihkupectví Martinus.cz.

Bibliografické údaje (zdroj: databazeknih.cz):

Originální název: