Smrtná zima z Vesnice

Když kniha vyšla, byl to velký boom. Tedy mě to tak přišlo. Bylo jí všude hrozně moc a každý s ní rozverně mával nad hlavou a halekal „já už jí mám“. Obálka knihy zaplnila ty internety a ty začaly plivat první recenze. Vesměs pochvalné, některé nadšené a občas jsem okem zahlédla, že si někteří troufají naznačovat téze o podobnosti s filmem Vesnice.

boormanova

Jen pro srovnání, co říkají anotace.

Anotace filmu:

Na první pohled působí tato vesnice jako krásné a klidné místo. Její obyvatelé žijí harmonickým životem v téměř idylickém prostředí. Úzce spjatou komunitu však neustále pronásleduje strach ze záhadných příšer, které přebývají v okolních lesích. Strach natolik silný a skličující, že se hranice vesnice nikdo neodváží překročit. Když ale svéhlavý a odhodlaný Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) neodolá svodům neznámého prostředí a navzdory varování ze strany vůdce vesnice Edwarda Walkera (William Hurt) i své matky Alice (Sigourney Weaver) se do tajemného lesa vydá, začíná hrozit nebezpečí, že jeho odvážný čin navždy změní budoucnost celé vesnice.

Anotace knihy:

Nikdo neopustí osadu, pokud chce přežít.
V imaginárním světě připomínajícím středověk žije v osadě uprostřed tajemných lesů patnáctiletá Emmeline. Puritánská komunita dodržuje přísná pravidla, která mají ochránit její členy před nebezpečím pocházejícím z okolních hvozdů. Emmeline ví, že vydat se mimo osadu je přísně zakázané, avšak stromy v lese jí cosi šeptají a táhnou ji na zapovězenou cestu.
Když zůstane tady, čeká ji manželství, o které nestojí, a život vedle kluka, jehož nemůže mít. Ale venku? Malmaci číhá a zima se blíží…

Osobně jsem větší vykrádačku snad ještě nečetla. Je tam pár jinakostí. Příšery z lesa ve filmu nosí červené hadry a Smrtná zima má další dvě pokračování o tom, co se děje za dřevenou zdí osady s románkem dvou mlaďáků.  Ano, přečtu si další díl, ale nevím, zda kvůli zvědavosti, jak si s tím autorka poradí dál a nebo z důvodu pocitu potřeby dočíst alespoň nějakou sérii, která byla v posledních letech napsána. Nějak se mi to nedaří. Většinou je to nebetyčná blbost, nebo to má milion dílů a nebetyčnou blbostí se to stane někdy v půlce a nebo, což mě je zase nebetyčnou blbostí některých nakladatelů, nevydají další díly, protože v hodinách marketinku ve škole chyběli. Ale vraťme se k Vesnici..tedy k Smrtné zimě, pardon.

Když pominu tu okopírovanou pasáž Vesnice (skoro celá kniha:-)), vzpomínám si na jednu z věcí, co mě též dost iritovala. A to nerozhodnost autorky o tom, který z těch chlapíků či kluků bude ten pan vyvolený pro hlavní hrdinku.  Po většinu času mám pocit, že autorka je nakloněna tomu arogantnímu a nadřazenému hlavounovi, který je dost líznutý charizmem profesora Snapea (nebo spíše na pár řádcích cítím nějaký pokus o to) a cucák od sousedů je takový odfláknutý, jakoby jen  povrchně popsán. Takže logicky si člověk pustí k tělu toho nafoukance a začne s ním i sympatizovat a očekává, že on bude ten „ON“. A nakonec tomu tak není. Cucák je najednou nejdůležitější na světě , byť jeho charakter v knize nemá skoro žádný prostor a sympoš je poslán do míst, kam si musí vzít baterku. Čtenář má pak pocit, že se autorka na poslední chvíli rozhodla (opět, ono tam těch chvilek je poměrně dost),  že to změní.  Vůbec z knihy mám pocit, že je psána tak nějak na koleni s nějakým konceptem v hlavě, který se ale na papíře mění jak májové počasí a autorka vlastně neví co dělají její postavy. Ale..

..není to špatné na čtení. Ono se to kupodivu čte poměrně dobře. Některé pasáže byly i zajímavé. Nebo spíše nápady či náznaky nápadů. Celkem dobře si autorka poradila s emocemi otce Emmeline a její vlastní nadutostí puberťáka. Obávám se, aby ze spisovatelky ale nebyla ve výsledku druhá Meyerová. Popis na výbornou, dějová linie nedostatečná.

Pokud jste neviděli film Vesnice (mimochodem doporučuju) a jste náctiletá slečna, pak ano, budete z knihy asi urvaná.  Já jsem sice film viděla, náctiletá už pár let opravdu nejsem, ale i tak to možná má nějaký ten potenciál. A to zjistím asi až v dalších dílech. Naštěsí to má být jen trilogie, tak doufám, že to nějak přelouskám. Docela by mě zajímalo, jak si autorka poradí s tím světem dál. Milostné vzplanutí hlavních hrdinů mě nechává poměrně dost chladnou, takže pokud se autorka bude až příliš zabývat mladou láskou a okolní svět bude nedomyšlen, tak třetí díl už šanci nedostane.

Originální název: Winterkill

Poprvé vydáno celosvětově: 2014

Host – 2015