Naslouchač…

…aneb co se stane, když třicetiletý chlap čte knihu pro náctileté slečny.

Hmm…..fantazárna s pěkným obalem a ještě od české autorky. Mám se bát a nebo děsit? A víte, že vlastně ani jedno? Člověk to šel číst s tím, že neočekává nic extra převratného, spíše něco oddechového a nenáročného. A to člověk taky dostane. Pokud knihu otevřu s tímto očekáváním, pak dostanu přesně to co chci a spokojenost je pak na místě.
Nápad za jedna, provedení za tři. Čtivé, nečtivé. Mě to nepřišlo extra čtivé a ani extra nečtivé. Takový průměr, který nikoho neurazí a možná ani nenadchne. I když náctileté slečny určitě ano.
Nejprve jsem si říkal – proboha další malá vyvolená holka. Víte, takový ten ukázkový styl psaní Mary-Sue, kdy hlavní hrdinka má komplex Harryho Pottera. Potom jsem chtěl vědět jak z toho autorka vybruslí. Mám pocit, že autorka sama moc nevěděla jak z toho ven. Děj nijak extrémně neutíkal, zato dějová linie utekla z knihy a odmítala se vracet. Až na konci, to se konečně objevila. Konec knihy ve mě zanechal jedinou myšlenku. „To jako fakt? Teď když to vypadá, že se někam začínáme dostávat?“ Celou knihu se defakto pořádně nic neděje a na posledních třech stránkách se to rozjede a ona to utne. Takže vám pěkně moc děkuji, chci a musím si přečíst další díl. A doufám, že autorka si bude už psaním o něco více jistá a rozjede to hned od začátku.

…a co se stane, když knihu pro náctileté čte třicetiletá žena?

Holky, klid. Zas tak děsné to není. Jak psal týpek nahoře, není to teda fakt nějaká ta super výživná četba, ale dá se to. Ten styl psaní je poměrně příjemný a čte se jednoduše a plynule. Příběh má dobrý základ i nápad. Čtivé to je a docela i dost. Jen to není pro chlapiska, no:-) Ale přelouskal to a bude číst i další díly. Protože autorka mu jinou možnost nedala.;-)
Co mi občas vadil, bylo dlooouhé popisování, kdy jsem myšlenkami utíkala k Bídníkům a sedmdesáti stránkovému popisu pařížské kanalizace. Ale to se snad v dalších dílech vypiluje a nebo zkrátí kanalizaci:-)
Jestli nebudou další díly nebo aspoň jeden díl, tak tato kniha byla zbytečná ztráta času. Nemá to konec. Ani otevřený, ani zavřený..prostě najednou nejsou stránky s písmenky.
Toto je potenciál české fantasy. Uvidíme, kam až to dovede. Ján jsem spokojená třicetiletá žena, která tvrdí, že toto je prostě dobrá knížka pro holky:-)

Původní česká fantasy z fascinujícího temného světa, kde se na pravdu a naději téměř zapomnělo.

Velká válka rozdělila svět na dvě části, z nichž jedna je obyvatelná a druhá zamořená jedovatými plyny. Obyvatelnou polovinu chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaného sklenit. V blízkosti štítu žije národ sklenařů, kteří jako jediní dokážou sklenit těžit. Platí však za to vysokou daň. Energetické pole štítu odsuzuje sklenaře k životu ve středověkých podmínkách, lidé z nížin je zotročili a těžba sklenitu jim způsobuje nemoci a znetvoření.

Třináctiletá Ilan se jako jedna z mála narodila bez deformací a navíc se vzácným darem — dokáže naslouchat sklenitu. Aby ji neodvedli od rodiny, od dětství se vydává za chlapce a skrývá se v masce a hábitu, které musejí sklenaři nosit na znamení podřízenosti. Díky svému daru by snad mohla mít o něco lepší život, protože se může vyučit sklenařským brusičem.

Jenže její schopnosti jsou už teď tak výjimečné, že si ji vybere kapitán pětadvacítky, družiny, která chrání sklenařská města před nebezpečnými tvory zrozenými z otráveného vzduchu za štítem.

Ilan ví, že musí své tajemství před pětadvaceti bojovníky za každou cenu uchránit. Jsou to přece nepřátelé a život sklenaře pro ně nic neznamená. Nebo se mýlí?

—–

Svět otrokářů a otroků, svět bohatých a chudých, svět věčně mladých a těch, kteří denně umírají v nelidských podmínkách. Kdo je však na kom závislý?

Když jsem byla malá, matka mi za temných večerů často vyprávěla o tom, kým jsme kdysi bývali. Ležela jsem na slaměném lůžku, držela si její ruku přitisknutou na tváři a hltala každé její slovo. Bylo nám zakázáno číst a psát, a tak se historie našeho lidu přenášela ústně z rodičů na děti. Vzpomínky pro nás byly velice důležité. Museli jsme si zapamatovat, že to, co jsme teď, je jen důsledek lidské chamtivosti.

O autorce

Petra Stehlíková (nar. 1976) vystudovala střední zdravotnickou školu — obor zdravotní laborant. Vystřídala několik zaměstnání, naposledy pracovala jako hotelová recepční. Své knihy nejprve vydávala vlastním nákladem (např. trilogie Zrozena z popela). Román Naslouchač vycházel od roku 2014 na internetu. Autorka žije v Praze, v současné době je na mateřské dovolené.

Naslouchače nám jako ebook poskytlo nakladatesltví HOST a tímto velice děkujeme.