Čtu ušima: Dívka, která spadla z nebe

Mawer. Autor, o kterém vím, že existuje. Autor, který mě ale doposud nijak neoslovil. Autor, kterého jsem přecházela poměrně bez povšimnutí. Autor, jehož „české“ obálky mě nebavily. (A popravdě stále nebaví). Leč…“nesuď knihu podle obálky“ zde platí poměrně silně. A kdo to změnil? Taková sympatická slečna na Světě knihy 2016. Slečna Šárka. Já se nemohla rozhodnout, co moje uši budou číst a ona mi výborně poradila. (Clarkson je prostě klasa, ale za tu Porodní bábu vám ještě v příští recenzi vyčiním:-))

Mawer je pro mne novinka, stejně tak i podobný styl psaní (u mne tedy poslouchání) a žánr. Zatím se všichni společně seznamujeme. Příběh samotný pro mne není zas tak silný, jak jsem pročítala v jiných recenzích. Místy mi to připadalo poměrně nudné, nepropracované. Postavy jsou ovšem nadmíru sympatické a atmosféra tehdejší doby je občas až děsivě přesvědčivá. Možná je to tím, jak se při poslouchání soustředím pouze na dvě věci. Na knihu, která mi leze skrz uši do hlavy a na rytmický zvuk poskakující jehly v šicím stroji. Byly chvilky, kdy jsem si myslela, že jsem ve Francii, že mi nad hlavou létají letadla (nedaleké letiště pocit ještě umocňoval, i když tu poslední dobou létají jen vrtulníky a větroně) a že žiji někde na francouzském venkově ( kombajny pod okny a věčný odér hnoje jsou super pomocníky při vytváření obrazu knihy). A do toho všeho líný, pomalý a lehce vtíravě nevtíravý hlas Lucie Pernetové.

Za začátku jsem měla z hlavní hrdinky naprosto stejný pocit jako z hlasu, který mi příběh vyprávěl. Nemastné, lucie_pernetova_onehotbookneslané, tiché, šedivé, nenápadné. Hodné k přehlédnutí. Nenechte se zmýlit. To nebylo špatně. Naopak! To bylo dobře. Přesně taková měla být hlavní hrdinka v knize. To přece bylo jejím úkolem! Dokonalé splynutí. Án-Marý byla prostě přesně taková, jakou jsem jí slyšela v hlase paní Lucie. Pro mě se hlavní hrdinka jmenuje prostě  Án-Lucy. Musela jsem si na ten nenápadný hlas zvyknout, stejně jako na nenápadnou hlavní postavu. Ono, přeci jen po čtení paní Zawadské člověku pak připadá vše takové….tiché. Tady to ale nebylo vůbec na škodu.

Jediné, co bych paní Lucii trochu vytkla,je pokus o změnu hlasu u postav. Tedy konkrétně jeden případ. V 18té kapitole nastupuje na scénu postava takového protivného chlápka, co už osmnáct měsíců je velmi opatrný a proto ještě žije. Tady mi změna hlasu k postavě rvala uši. Postava je sice protivná jak sáňky v létě a přijemná jak osina v zadku, ale z přednesu jsem měla pocit přehrávání, frašky a představovala jsem si přiškrcený héliový balónek. Zrovna tady by se hodilo, kdyby kniha byla načtena vícehlasně.

Tentokrát ale nemohu nic napsat o takové té hudbě mezi kapitolami. Já si jí totiž vůbec nepamatuji. Ale jakože vůbec. Ani tón. Ani pípnutí. Nevím proč, ale nevybavím si jí. Jak jsem u minulých audioknih chválila tématické zaměření ke jednotlivým pasážím v knize a jsem schopná si i něco přebroukat, tak u této nic. Vůbec nic. Možná nevýrazná ke knize, možná jsem jí jen já nevnímala při práci.

Co musím ovšem pochválit, je přebal audioknihy. Zatím nejhezčí, co jsem měla v ruce.:-) Paní Lucie je perfektně sladěná s knihou …a děsně jí to tam sluší. Takto vypadá prostě slečna Sutrová. Já mám hrozně ráda tyto přebaly obalů audioknih. Je to vlastně specialitka Onehotbook a takové jejich poznávací znamení.

Ve shrnutí – audiokniha pěkná,zvuk čistý, příběh nějaké mouchy má, ale poměrně se těším na Provazochodkyni.

Marian je napůl Angličanka a napůl Francouzka: zkrátka ideální adeptka pro britský výsadek ve Francii za 2. světové války. Roku 1943 ji po náročném výcviku v pouhých dvaceti letech umístí nedaleko malého městečka Lussac, odkud má pomáhat místnímu odboji a při tom zařídit emigraci pro významného fyzika Clémenta žijícího v Paříži – známého svých rodičů a zároveň vlastní platonickou lásku z doby dospívání. Skutečnost, že mezi sebou stále vnímají citové pouto, jí může pomoci, anebo úkol naopak zkomplikovat. Jak v prostředí všudypřítomného klamu špionáže rozeznat, kdo je spojenec a kdo nepřítel?

A já opět děkuji ze recenzní výlisek Onehotbook.

Ukázka audioknihy Dívky, která spadla z nebe – zde