Cech objevitelů od Kosťáka

Když se o této knize začalo mluvit, byla jsem děsně zvědavá, co to jako bude. Do čeho se to ten můj oblíbený Kosťák (tak je u nás doma familiérně nazýván Kevin Costner  – jo, přesně ten, co tancuje s vlky, říká tatanka, doručuje poštu, plachtí na katamaránu, umí se slušně mečovat a ve volných chvilkách chodí na koncerty mrtvých zpěvaček) vlastně pustil. Takže když jsem započala spolupráci s nakladatelstvím Omega a knihkupectvím Dobrovský, byla tato kniha jasnou volbou. Vždyť vypadá i na tom videu naprosto skvostně! To musíte uznat sami!

Kniha dorazila a doručovatel si na ní musel vzít rudl. Takovou nadílku jsem nečekala. Rozbalila jsem těžký balíček a konečně na mě vykoukla. Jak by řekl H*Y*M*A*N  – „krása nevítaná“.

Mohla jsem si oči vykoukat. Dokonalé zpracování. Ten papír, ta barva, ty obrázky, ten nápad! Gratuluji kolektivu autorů k tak dokonalému propojení klasického románu a „komiksu“.  Dva dny jsem tu kolem knihy chodila a zbožně čekala, až na ní konečně budu mít čas. Pořád jsem tou kráskou listovala a oči si málem vykoukala. Pak to přišlo..

..den D!. Měla jsem chvilku na čtení. Udělala jsem si kávu, usadila knihu do čtecího polštáře (jo, tady se fakt hodí, protože ta knížka je těžká jako..no ještě víc), usadila sebe a sáhla po přebalu, který jsem z knihy sundala, neb do popruhů na polštáři je nikdy nedávám. A začetla se asi po sté do zadní strany. Pak jsem dostala facku. A ještě jednu. Druhé slovo a hned první chyba. Já sice nejsem češtinář, chyby dělám taky a poměrně dost. Ale tohle fakt nechcete. Narážím na knihy, kde ty chyby jsou, většinou jen mávnu rukou stylem „člověk je tvor omylný“ a nechám to plavat. Ale tady to prostě nešlo. Čekala jsem od knihy dokonalost a byla jsem sražena na kolena při druhém slově. LASKAVÝ ČTENÁRI. Jasně, blbej háček si řeknete. Ale mě to naštvalo natolik, že jsem vyndala knihu z polštáře a zkontrolovala i zadní desky knihy. Marně jsem doufala, že to je jen chybička na papírovém přebalu. LASKAVÝ ČTENÁRI. Bylo to tam zase. Ach jo…dokonalá kniha byla ve své dokonalosti zabita už v druhém slově. Naštvaně jsem to začala řešit se svým okolím, zda to není jen chyba mého výtisku. Nebyla. Naštvaně jsem knihu odložila a vrátila se k ní o pár dní později. Až tak mě to rozladilo.

Nicméně jsem skoro překonala tuto křivdu a pustila se do čtení. Bohužel jsem prvních pár stránek bya zaměřena na hledání chyb. Obávala jsem se, že narazím na nějaké další. Ano, narazila jsem a neodpouští se mi lehce. Vlastně jsem je neodpustila. Obzvláště, když jsem si do knihy začala mazatelným zvýrazňovačem dělat poznámky. Ano, jsem barbar. V půlce jsem toho ale nechala, protože to nemělo smysl. Protože tady chyby neměly být. Ani přesahy textu do či za okraje „bublin“. Nepřeložené texty v komiksu?! Zvláštní rozdělení slov přes stránku či ob stránku ani zmiňovat nebudu. Takže pokud bude dotisk, doufám, že s tím něco provedou. A jestli budou vydávat další díl, tak si dají větší pozor! Ta kniha si to rozhodně zaslouží.

Co se týče příběhu. Ano, je to klasické žůžo dobrodrůžo. Verne by slintal blahem. A pro mě to byla obrovská výzva, protože klasické dobrodružství já moc nemusím.

Sice jsem měla značné problémy se v tom orientovat, ale zvládla jsem to. Dokonce mi ani nevadí, že jsem tam nenašla oblíbenou postavu. Dobře, major byl docela řízek:-) Všichni jsou zamotáni se všemi. Vydala jsem se tedy na své dobrodružství společně s nimi. Jako první co jsem potřebovala objevit, byly pomlčky v textu. Proč tam je pomlčka ve slově a nebo proč je úplně místo slova? Zapátrala jsem a zjistila jsem, že to není chyba v tisku a ani v překladu. Zapátrali jste taky?

Co mě na vyprávění rozčilovalo bylo to, že na mě kniha mluvila. Laskavý čtenáři tohle..laskavý čtenáři toto..Musím ale říci, že když to na chvilku ustalo, zastesklo se mi. Vypravěč je místy dost urkutný (ukrutný a urpytný zároveň) a zatáhne vás do děje, ať se vám to líbí nebo ne. Nakonec se mi to líbilo. Vydáte se na nekonečně dlouhou výpravu. Procestujete svět, zopakujete si dějepis (zde se dozvíte mnoho a mnoho nových dějepisných informací), zeměpis, zajezdíte si na koni, na lodi, potkáte mnichy a prostě zažijete všechno, co zažít potřebujete a chcete. Místy máte i pocit, že když jste chtěli jako děti být Indym, bylo to trapné, protože v cechu je to prostě lepší. A tak chcete být tím objevitelem. Prostě ten příběh je úžasný, utíká rychle (hlavně díky komiksovým částem, kterých je v knize mnohonásobně více, než klasického psaného textu), podněcuje vaší fantazii a probudí dobrodružnou touhu v každém čtenáři. I když není laskavý.

Osobně si myslím, že pro dnešní náctileté kniha moc není. Vyjímky se ale určitě najdou. Ovšem co pozoruji já omladinu, tak na ně je to příliš náročné, příliš tlusté, příliš „klasické“ a je tam málo (nula) upírů, zombíků a jiné havěti. Vyžití v knize najde každý, kdy jako malý miloval Verna ,Maye, Indyho, Laru a další klasická dobrodružství. Tleskám vypravěčskému umu všem autorům, kreslířům a marketingovému tahu dát na obálku velkým písmem Kosťákovo jméno 😉 Kniha je perfektní! Ale Omego….-.-

Oficiální anotace:

Za seriózně působícími veřejně přístupnými místnostmi pánského klubu ze starého světa se činí jiná, tajemnější organizace: Cech objevitelů, tajná skupina dobrodruhů, kteří se statečně vydávají tam, kde světlo ustupuje stínům a mýty přemáhají rozum. Tajemství, která hledají, jsou ukryta v pohořích a ztracena v pouštích, pohřbena na dně moře a zaklíněna hluboko v polárním ledu. Cílem Cechu dobrodruhů je objevit záhady, které leží za hranicemi známého světa.

První kniha v sérii „Cech objevitelů“, Cesta do Shambhaly, se odehrává během První světové války, kdy západní civilizace stojí na pokraji katastrofy, a vypráví o výpravě za zlatým městem z buddhistických mýtů. Toto pátrání zavede naše hrdiny z Cechu k severnímu pólu i do mongolských pouští, do asijských podzemních kanálů i hluboko do nitra Himalájí, než toto bájné město konečně vydá svá tajemství a cesta, která obepnula celou planetu, dospěje ke svému ohromujícímu závěru.

Vrhnout světlo na stinné kouty Země je posláním tohoto tajného řádu spřízněných duší – tak seberte své mapy, kompasy, odvahu a vtip a přidejte se k nám na mimořádné výpravě do Terra Incognita, Neznámého světa.

Zlatý věk dobrodružných příběhů se vrací v tomto nádherně navrženém akčním příběhu o cestě přes celou zeměkouli. Cech objevitelů, který kombinuje bravurní vypravěčský styl Rudyarda Kiplinga s vizuálním apelem nesmírně detailního komiksu, zaujme na každé stránce vaše oko i vaši představivost.

Já děkuji nakladatelství Omega za recenzní výtisk.